استراتژی امنیت سایبری چیست؟

استراتژی امنیت سایبری طرحی است که شامل انتخاب و اجرای بهترین شیوه ها برای محافظت از یک کسب و کار در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است. این استراتژی همچنین زیربنایی را برای برنامه امنیتی یک شرکت ایجاد می کند که به آن اجازه می دهد به طور مداوم با تهدیدها و خطرات در حال ظهور سازگار شود.

استراتژی دفاع در عمق

برای مدیریت موثر تهدیدها و خطرات نوظهور، استراتژی امنیت سایبری باید پیاده سازی دفاع در عمق را در نظر بگیرد. هدف از اجرای این استراتژی پوشش کامل لایه های دفاع امنیتی می باشد.

هنگامی که این استراتژی به درستی اعمال شود، توانایی سازمان را برای به حداقل رساندن و محدود کردن آسیب های ناشی از یک عامل تهدید افزایش می دهد. یک شرکت ممکن است ترکیبی از چندین ابزار مانند آنتی ویروس، آنتی اسپم، VPN و یک فایروال میزبان را برای محافظت از دستگاه های نقطه پایانی خود، پیاده سازی کند.

ترکیب امنیت زیروتراست و دفاع در عمق

لایه‌بندی ابزارهای متعدد برای ایجاد دفاع عمیق، رویکردی قوی برای ایجاد زیربنای یک استراتژی امنیتی مناسب است، با این حال، یک کسب وکار باید منابعی برای پشتیبانی و نظارت بر عملکرد ابزارها داشته باشد.

که این امر می تواند پیچیدگیها را افزایش دهد. برای رفع این مشکل، باید یک مدل اعتماد صفر نیز اجرا شود. اعتماد صفر یا زیروتراست براین اصل که هرگز اعتماد نکنید، همیشه تأیید کنید. دلالت دارد.

احراز هویت چندعاملی و علم یادگیری ماشین اجزای اعتماد صفر هستند . این ابزارها به سازمانها این امکان را می دهند که ببیند چگونه و توسط کدام افراد دارایی ها در شبکه استفاده می شود.

تفاوت استراتژیهای امنیتی برای سازمانهای بزرگ و کسب و کار کوچک

تفاوت اصلی بین یک سازمان بزرگ و یک SMB (کسب و کار کوچک تا متوسط) تعداد کارمندان و سطح درآمد آنها است. صرف نظر از اندازه کسب و کار، هر دو نوع شرکت می توانند هدف بازیگران تهدید باشند.

یک SMB که داده‌های HIPAA را مدیریت می‌کند، باید از مقررات مشابه یک شرکت بزرگ تبعیت کند. یک شرکت بزرگ دارای ردپای بیشتری از داده ها برای ایمن سازی است و ممکن است بخاطر ایجاد کنترل های مناسب برای ایمن سازی داده ها به سرمایه گذاری بیشتر در بودجه فناوری اطلاعات نیاز داشته باشد. با این حال، عوامل تهدید و ایمیل های فیشینگ بر اساس تعداد کارمندان تبعیض قائل نمی شوند.

بدیهی است که سازمان‌های درآمدزای بزرگ‌تر، اهداف اصلی حملات سایبری هستند. شرکتها معمولا در بیشتر موارد دارای بیمه هستند و ممکن است وجوهی برای پرداخت در حمله باج افزاری در دسترس داشته باشند. ولی در عین حال یک تصور عمومی مبنی بر این که یک SMB بودجه و منابع محدودی برای ایمن سازی کامل شبکه های خود دارد. باعث می شود در نظر هکرها و عوامل مخرب ، آنها نیز مستعد حملات سایبری شوند.



بنابراین، یک استراتژی امنیت سایبری برای SMB ها به اندازه شرکت های بزرگ ضروری می باشد.

چالشی که SMB ها با آن روبرو هستند این است که باید با بودجه محدود، برنامه ریزی منابع، به روز ماندن در فناوری و رقابت در بازارهای خود ماندگار باقی بمانند .گزینه های امنیتی مقرون به صرفه برای SMB ها در دسترس است.

برای رویارویی با این چالش، برنامه‌ریزی دقیق برای مکان‌هایی که هزینه‌ها مورد نیاز است، بسیار مهم است، به‌ویژه زمانی که امنیت کسب‌وکار آنها را شامل می‌شود.

خبر خوب این است که بسیاری از تولیدکنندگان امنیتی مجموعه محصولات سازمانی بزرگ خود را با بازار SMB تطبیق داده اند.

Symantec/Broadcom، McAfee Small Business Edition، Microsoft Office 365 Business برای کمتر از 300 مجوز اشتراک دارند.

مایکروسافت اخیراً Microsoft Defendor for Business را معرفی کرد که یک امنیت نقطه پایانی درجه سازمانی برای مشاغل با حداکثر 300 کارمند طراحی شده است. همینطور فورتی نت محصولات امنیتی اختصاصی شرکتهای کوچک تا متوسط از جمله انواع فایروال فورتی گیت را ارائه کرده است .

چرا استراتژی های امنیت سایبری مهم هستند؟

ایجاد و اجرای یک استراتژی امنیت سایبری بسیار مهم تر از همیشه است زیرا تعداد نقض های امنیتی در طول دوران همه گیری کرونا و بعد از آن  600٪ افزایش یافته است.

مطابق گزارش سوفوس ، از ژانویه 2023، 90945 باج افزار در نقاط پایانی شناسایی شده است. براساس آمار باج‌افزارها میانگین باج‌گیری در سال 2023 ، 1.54 میلیون دلار است که تقریباً دو برابر رقم 812380 دلاری سال 2022 است.

هیچ نشانه‌ای از کند شدن این حملات وجود ندارد و شواهدی مبنی بر اینکه عوامل تهدید تنها به حمله به سیستم‌های آسیب‌پذیر ادامه خواهند داد، وجود ندارد.

 حملات سایبری به طور قابل توجهی در همه صنایع در حال افزایش هستند .مطالعات اخیر نشان می دهد که صنعت خرده فروشی از طریق روش های مهندسی اجتماعی در معرض بیشترین خطر حملات سایبری قرار دارد.

89 درصد از سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی حتی با وجود اقدامات امنیتی نیز در 2 سال گذشته نقض داده‌ها را تجربه کرده‌اند. به دلیل آسیب پذیر بودن برنامه های کاربردی وب مرتبط با اطلاعات مهم مراقبت های بهداشتی در برابر حملات سایبری است.

تهدیدات سایبری برای مشاغل کوچک تقریباً در هر صنعتی به همان اندازه زیاد است.

43 درصد از حملات سایبری مشاغل کوچک را هدف قرار می دهند، مشکلی که برای صاحبان مشاغل کوچک بسیار بزرگ است.



بنابراین، پرداختن به ریسک سایبری شرکت شما و تعریف استراتژی به دلیل استفاده بیشتر سازمان‌ها از برنامه‌های کاربردی آنلاین و برنامه‌های مبتنی بر ابر مهم است.

با شناسایی این موضوع، افزایش سریع حملات سایبری اجتناب ناپذیر است و اثرات آن می تواند به سادگی برای کسب و کار شما مضر باشد.

حملات باج‌افزاری SolarWinds و خط لوله گاز استعماری نشان می‌دهد که چگونه بازیگران بد می‌توانند نقاط ضعف کد نرم‌افزاری یا کنترل‌های امنیتی ضعیف را کشف کنند.

اگر این عوامل تهدید بتوانند حملات خود را به سیستم‌هایی که شبکه‌های دولت و منابع انرژی را نظارت می‌کنند مشخص کنند، متأسفانه هک کردن شرکت شما می‌تواند به عنوان یک تجارت معمول در نظر گرفته شود.

74 درصد از نقض ها مربوط به عنصر انسانی است که شامل حملات مهندسی اجتماعی، خطاها یا سوء استفاده می شود.

اهمیت انتخاب یک چارچوب امنیت برای کسب و کارها

امروزه استراتژی امنیت سایبری در چارچوب های متعددی در دسترس هستند که می توانند به شما در ایجاد و حمایت از استراتژی امنیت سایبری کمک کنند. با این حال، شما نمی توانید چیزی را که نمی توانید ببینید، ایمن کنید. نتایج ارزیابی ریسک امنیت سایبری، ارزیابی آسیب‌پذیری و تست نفوذ می‌تواند به سازمان شما در تعیین چارچوب امنیتی مناسب کمک کند.

چارچوب امنیتی راهنمایی هایی را در مورد کنترل های مورد نیاز برای نظارت مستمر و اندازه گیری وضعیت امنیتی سازمان شما ارائه می دهد.

 در انتخاب یک چارچوب امنیتی مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید :

  • آنچه را که قانوناً باید از آن محافظت کنید، شناسایی کنید .
  • بسته به بخشهای سازمان شما، مقررات خاصی وجود دارد که باید به آنها پایبند باشد یا مشمول مجازات های سختی مانند HIPAA، SOX، PCI یا GDPR باشد.
  • چارچوب هایی وجود دارد که به یک نیاز قانونی خاص سازمان شما پاسخ می دهد.
  • چارچوبی را انتخاب کنید که امکان پذیر باشد و با اهداف استراتژیک تجاری شرکت شما همسو باشد.

هنگامی که درک درستی از الزامات کسب و کار مشخص شد، می توانید فرآیند انتخاب یک چارچوب را آغاز کنید:

  • PCI-DSS برای صنعت کارت اعتباری مصرف کننده
  • CMMC برای تامین کنندگان وزارت دفاع
  • NIST برای مراقبت های بهداشتی
  • CIS top 18 برای SMB ها